Shopping, strong tea and lessons! - Reisverslag uit Canterbury, Verenigd Koninkrijk van Joyce Gennip - WaarBenJij.nu Shopping, strong tea and lessons! - Reisverslag uit Canterbury, Verenigd Koninkrijk van Joyce Gennip - WaarBenJij.nu

Shopping, strong tea and lessons!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

19 Februari 2016 | Verenigd Koninkrijk, Canterbury

Hi there!

Ben ik weer met een update van de afgelopen week. Zaterdag, zondag, maandag en dinsdag hebben wij flink de stad verkend. Opzoek naar lekkere koffie/thee tentjes, winkels in en winkels uit en de korte routes naar de stad uitstippelen. Zo konden we ons wel eventjes vermaken! Dinsdagochtend werd ik wakker en merkte dat de elektriciteit uit was gevallen. Snel mijn laarzen en trui aangedaan en naar de meterkast, die in een apart hok buiten staat, gelopen. Nadat ik niets kon vinden wat er mis was papa gebeld. Want wat weet ik nou over elektriciteit. Na even zoeken kwam ik niets tegen, ondertussen had ik Simone en Alexandra al wakker gemaakt, en plots deed alles het weer. Blijkbaar een algemene storing. Fijn op de vroege ochtend! 's Middags hebben we ons culturele bezoekje gedaan aan de Canterbury Cathedral. Een hele mooie kathedraal die wel 18.500 pond per dag kost! De buitenkant is super mooi, maar naar onze mening is de Sint Jan van binnen mooier ;)

De afgelopen week hebben Simone en ik al vaak thee en koffie ergens gehaald. Helaas drinken ze de thee hier mega sterk waardoor ik er ondertussen een sport van heb gemaakt om het theezakje zo snel mogelijk uit de thee te halen zodat hij niet al te sterk is haha!

Woensdag begon het dan eindelijk! Onze eerste schooldag. Op ons lesrooster stond dat we les hadden van 9 tot 1, maar gelukkig hadden we Georgie, onze medestudent, die ons vertelde dat we pas om 10 uur begonnen. We waren iets eerder op de uni om Georgie te ontmoeten en zij ons de weg kon wijzen naar het lokaal. Wat een doolhof is die school! Op zulke momenten ben ik dan weer blij dat ik op een kleine school zit. In de les aangekomen, hebben we ons voorgesteld en actief deelgenomen aan de les. De les ging over professioneel zijn in het onderwijs en hoe elke student daar tegen aan kijkt. Dit leverde verschillende discussies op en gaf ons een kijkje in het schoolsysteem in Engeland. Tijdens de les waren er presentaties van de studenten over hoe zij dachten wat kan als een professionele leerkracht en wat niet. Spontaan hebben Simone en ik ook een korte presentatie in elkaar geflanst en in ons beste Engels verwoord hoe wij erover denken. Om 12.15 was de les al afgelopen, dus we waren lekker vroeg klaar deze dag. Al met al een zeer geslaagde eerste schooldag!

Donderdag begon onze les wel om 9.00. Eerst kregen we een hoorcollege over EAL, de engelse versie van NT2 ( leerlingen die de taal van het land niet als moedertaal hebben). Die duurde tot kwart voor 10 waarnaar we meteen Engels zouden hebben. Dat deze school zich niet zo aan de tijden houdt bleek wel weer, opeens hadden we pauze tot half 11 en kregen we daarna Engels. Onze competentie flexibiliteit werd weer ingezet hoor. Deze les zou tot 12 uur duren (volgens ons rooster tot 10.50) De Engelse lerares was heel blij met ons en betrok ons zo veel mogelijk bij de lessen. Na de les hadden we plotseling pauze. In de kantine keken we onze ogen uit. Je kon er hele maaltijden halen, van wraps tot friet met een tosti. Na een lekker maaltijd door gegaan naar de rekenles. Daar bespraken ze net Big Ideas wat wij in Nederland al gehad hebben. Handig, nu konden we alles makkelijk volgen. De les was wel weer in een heel ander gebouw waarvoor we een minuut of 8 moesten lopen. Georgie plaagde ons dat wij voor dat stukje al met de fiets zouden gaan, al moesten wij eerlijk bekennen dat we zelfs dat met de auto zouden doen. Daarna weer 8 minuten terug en hadden we onze laatste les om 3 uur tot half 5. Science! Hier wordt veel meer aan Science gedaan dan in Nederland, dus het leek ons wel interessant. Al ging de les van deze week over Healty Food. Onze concentratie was ondertussen vort ver te zoeken en keken een beetje mee met de anderen. Volgende week gaan we proefjes doen dus dat lijkt mij wel wat interessanter! Eindelijk waren we om half 5 uit, later dan we dachten en meteen even naar de supermarkt gegaan om onze chips voorraad weer aan te vullen. Helaas hadden we er niet aan gedacht dat we de heuvel nog op moesten, dus met lekker zware tassen met flesjes drinken en aardappelen ( en chips) de heuvel op. Wat zullen wij over een paar weken een conditie hebben!!

Het koken die avond ging iets minder goed, ik was net begonnen en toen viel de stroom weer uit. Beetje jammer! Dit keer was er wel een stop uitgesprongen en na een tijdje zoeken (met hulp aan de telefoon) de stroom weer aangekregen. Hopelijk gebeurt dit niet nog vaker, haha.

Vanochtend hadden we afgesproken met Anthony. Anthony is een leraar hier op school die vroeger in Nederland heeft gewoond. Hij zou voor ons studentennummers regelen, zodat we op school ook gewoon op de WIFI kunnen. In ons huisje hebben we helaas vrij weinig WIFI. Hij heeft ons meteen uitgenodigd om een keer te komen eten bij hem en zijn partner en we mogen zijn fietsen lenen in het weekend als we erop uit gaan. Daar willen we zeker nog gebruik van gaan maken. Anthony vertelde ons dat er vanmiddag twee kinderboekenschrijvers een Lecture kwamen geven en nodigde ons uit om hierbij aanwezig te zijn. Hier zeiden wij als boekenliefhebbers natuurlijk geen nee tegen en onverwacht nog een interessante Lecture bijgewoond. (Renee en Gerlaine kunnen trots op ons zijn;). ) Na een van de boeken te hebben gekocht van de schrijvers en die te laten signeren zijn we terug gegaan naar onze kamers.

Dit weekend hebben we nog weinig plannen, even afwachten wat het weer wordt, want het is hier nog wisselvalliger dan in Nederland! Volgende week vrijdag komt Manon hier een bezoekje brengen, heb er nu al zin in!
Ik heb sinds een aantal dagen een UK nummer: +447984189412. Ik gebruik dit nummer alleen voor SMS en bellen. Whatsapp blijft gewoon mijn Nederlandse nummer.

Mijn verhaal is toch nog langer geworden dan ik dacht, stiekem toch best veel meegemaakt!

Veel liefs,
Joyce

• 19 Februari 2016 - 20:49

Papa En Mama:

Heel mooi verslag Joyce. Geniet er van en maak er een mooie tijd van.

• 21 Februari 2016 - 14:06

Johanna En Rien:

Bedankt voor je mooi en interessant verslag. Dan krijgen we een goede indruk van je doen en laten daar. Je bent er wel even flink voor gaan zitten. Goed om te lezen dat je het goed naar de zin hebt.
    Maak er een mooie tijd van.Hoeveel studenten zitten er op deze universiteit?
    Groetjes- Johanna en Rien

• 28 Februari 2016 - 21:05

Jacqueline:

Hey Joyce, leuk om te lezen ! Zo kunnen we je een beetje volgen. Denk een mooie leerzame tijd voor je, geniet er ook van !
    Heel veel groetjes Jacqueline